Van Stappen tot Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Isabella Turnhout - WaarBenJij.nu Van Stappen tot Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Isabella Turnhout - WaarBenJij.nu

Van Stappen tot Angkor Wat

Door: isabella van turnhout

Blijf op de hoogte en volg Isabella

20 Januari 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Van Stappen tot Angkor Wat…

Hoi lezers 
Inmiddels is het zondag wat betekend dat ik week 1 in Cambodja heb gehad. De tijd is voorbij gevlogen met veel mooie, emotionele en vooral vrolijke momenten en indrukken, het ontmoeten van allemaal geweldige mensen, korte nachtjes en vooral veel genoten…

We beginnen op woensdag. Zoals ik al vertelde komen de mensen uit het dorp Mondul3 (een hele arme voorstad van Siem reap) naar onze kliniek. Wij controleren de vitale functies, de dokter kan de patiënten onderzoeken, we geven gratis medicijnen en we doen wondverzorging. De 3 hoofdproblemen die we zien zijn: wonden aan voeten/enkels, omdat iedereen en vooral kinderen op blote voeten lopen (doordat ze geen schoeisel kunnen betalen) en daardoor in scherpe voorwerpen/stenen trappen. Brandwonden doordat ze koken op open vuur en kinderen nog niet voorzichtig genoeg zijn en tot slot gastritis door het drinken van vies water en niet goed schoongemaakt eten. Woensdag hadden we afgesproken dat we met twee vrouwen (die een operatie nodig hebben) naar het ziekenhuis zouden gaan, zodat wij de behandeling kunnen betalen. Ik ben dus mee gegaan naar het ziekenhuis en dat was een ware cultuur shock. Overal moet eerst betaald worden voordat je iets gedaan krijgt. Als je opgenomen wordt krijg je als je geluk hebt een bed (zonder matras) en anders krijg je een matje en moet je op de grond liggen. Familie is verantwoordelijk voor eten/drinken/verzorging en als je geluk hebt komt de dokter één keer per dag langs tijdens een ronde. De verpleegkundige lopen alleen rond voor het uitdelen van medicijnen, ze zetten pillen neer, geven je de dagelijkse rekening voor het feit dat je ‘een bed’ bezet houdt en spuiten medicatie in je bil of in het infuus en vertellen niet wat ze geven (waarschijnlijk weten ze het zelf niet eens..). ’s middags kwam er een meisje van 13jaar naar de kliniek (waarschijnlijk slachtoffer van de ‘karaoke barren’ met haar twee weken oude baby die slechts 2kg woog. Het meisje had totaal geen idee wat ze met de baby aanmoest en gaf hem slechts 3x per dag borstvoeding. Korte tijd later kwam er een andere vrouw binnen met haar 7maanden oude baby die slechts 5kg woog, de moeder wilde graag borstvoeding geven maar was zelf zo ondervoed dat ze niet produceerde. Beide heb ik mee genomen naar ons –outreach- programma, waarbij we elke week de baby’s naar de kliniek laten komen om te onderzoeken en vervolgens de moeders gratis flesvoeding voor een week mee te geven. Ook kregen de baby’s kleertjes die sponsors hebben achtergelaten. In ieder geval mooi om te zien wat New hope kan doen en hoe belangrijk het is dat we doen, wat we doen 

Donderdag ben ik naar mondul3 gegaan om het dorp te bekijken. De mensen hebben hier echt niets. De huizen zijn in elkaar gezet met houten planken, sommige vol gaten of zelfs deels ingestort. Er is slechts één water pomp aanwezig, geen elektriciteit en volop karaoke barren (waar je dus geen karaoke kan doen). Ook kreeg ik te horen dat veel volwassen vrouwen voor werk naar de hoofdstad gaan en dan (vaak ongewenst) in de prostitutie terecht komen, dat mannen naar Thailand gaan om werk te zoeken, maar door de ongerustheden langs de grens vaak vermoord/vermist raken. Dit alles zorgt ervoor dat er veel weeskinderen zijn, die dan weer meegenomen worden en zo ook in de seksindustrie terecht komen. Helaas is het hier vaker regel dan uitzondering dat 8jarige meisjes en jongetjes als prostitué aan het werk zijn…
Alles bij elkaar was het wel een goede indruk om dit te zien, nu pas besef ik echt dat mijn werk echt iets betekend. Als ik er niet zou zijn (en al die andere vrijwilligers) zou het helemaal geen hoop op toekomst zijn voor de inwoners van mondul3 (die slechts 10minuten van dure hotels afzitten).
Donderdagmiddag was het een drukke middag in de kliniek. Het was diabetes poli en in twee uur tijd heb ik zo’n vijftig patiënten gezien effe doorwerken maar ach kan ik in iedergeval zeggen tegen jullie dat ik hier niet alleen maar vakantie vier. In de avond ben ik in het centrum naar een traditionele Apsara dans gaan kijken, erg mooi en heel shocking om te zien hoe soepel hun gewrichten zijn maar wel erg mooi. Ga ik zeker nog een keertje doen.

Vrijdag was een rustige dag in de kliniek waarbij er geen gekke of indrukwekkende dingen waren. Na werk zijn we met een aantal van de vrijwilligers naar een hotel gegaan waar er tussen 17u en 19u, 50%procent korting was op drankjes en gratis live muziek en eten. Dit was erg gezellig en leidde er uiteindelijk toe dat we naar het centrum zijn gegaan, waar we eerst een heerlijke voetscrub/massage hebben gekregen onder het genot van een ladyboy optreden en vervolgens in een nachtclub zijn beland met de naam: Promoting irrisponsable drinking!
Haha erg gezellig  vooral ook heel leuk en interessant ik werk voor New hope samen met vrijwilligers uit: Noorwegen, Schotland, Italie, Engeland, Zwisterland, Australie, Canada en Nieuw zeeland. Erg gevarieerd en ook leuk om van deze mensen hun normen/waarden en standaarden te zien.

Zaterdag had ik wegens de omstandigheden van de avond/nacht ervoor een rust dag ingepland, ik ben begonnen aan het zwembad en ben later met een paar mensen naar de zonsondergang gaan kijken bij Angkor wat. Vervolgens vroeg naar bed en zondag ben ik om 5u terug gereden naar Angkor wat om de zonsopgang te kunnen zien  Vervolgens hebben we onze dag daar vervolgt. Voor degene die nooit van Angkor wat gehoord hebben… dit is een groot tempel complex gebouwd in periode van 800 tot 1200 n.Chr. en staat inmiddels op de Werelderfgoed lijst en wordt omschreven als het mooiste bouwwerk ooit gemaakt. Dagelijks komen er 1000den mensen naar Angkor Wat om dit kunstwerk met zonsopgang te zien. Nou ik dus ook vandaag. Na de zonsopgang zijn we naar Angkor thom gereden waar we een andere tempel bezochten die vooral bekend staat om de vele gezichten die in de muren zijn gegraveerd. Hierna zijn we naar de tempel Ta prohm gegaan, deze is nooit gerestaureerd en is nog vergelijkbaar met hoe de tempels na 400 jaar leegstand zijn gevonden (vergroeid in de jungle) hier zie je dus echt hoe bomen zich een weg door de muren hebben gemaakt. Tevens is deze tempel gebruikt voor de film Tomb praider. Onze gids (een Cambodjaanse vrijwilliger bij New Hope) woont zelf nog steeds in een dorpje dat tussen de tempels ligt en wilde ons graag meenemen naar zijn gezin en zijn dorp. We kregen een rondleiding en verhalen over hoe zij leven. Erg interessant en super leuk met als hoogtepunt isa die net als de lokale bewoners een palmboom ging beklimmen, gewoon omdat het kan 

Als met al een mooie eerste week waarin ik veel gezien en ervaren heb, mezelf goed ingeburgerd heb en ik ook meteen het hoogtepunt van een reis aan Cambodja heb mogen aanschouwen…
Morgen weer een nieuwe week, met verhuizing naar een ander guesthouse, een bezoek aan een drijvend dorp en waarschijnlijk nog veel andere mooie verhalen

Tot snel!

  • 20 Januari 2013 - 17:41

    Margo:

    Hartstikke mooi werk Isa.
    Je familie en vriend kunnen trots op je zijn!
    En dan mag je best ook wel een beetje genieten :)
    Groetjes

  • 20 Januari 2013 - 19:42

    Esther:

    Respect isa! Succes!

  • 20 Januari 2013 - 20:31

    Marian:

    Ha meissie,
    Ben er een beetje stil van. Dit is echt te erg voor woorden kinderen zo jong en zo onschuldig.
    Ik sluit mij geheel bij Esther en Margo aan. Ik heb super veel respect voor jou en daarnaast ben ik zo super trots op wat mijn meissie allemaal doet daar.

    Heel veel lieve knuffels voor jou van mij
    Mam xxxx

  • 20 Januari 2013 - 23:14

    Bjron:

    He Schatje,

    Ik weet zeker dat er nog vele hoogtepunten gaan volgen deze reis. Ik ben heel trots op je.

    XXXB

  • 22 Januari 2013 - 17:15

    Jolinda:

    Hai meid,

    Wat erg zeg van die kinderen!!!Krijg er gewoon kippenvel van!
    Gelukkig kun jij daar in ieder geval een beetje helpen!
    Super goed van je!!!
    maar je gaat weer naar een ander guesthouse?of was dat de bedoeling?

    Kus Jolinda

  • 24 Januari 2013 - 18:37

    Will Van Eeuwijk:

    We hebben de verslagen gelezen en het is daar toch wel heel heftig. We krijgen steeds meer respect voor wat je daar doet, wij mogen hier in ieder geval niet meer zeuren over de zorg. Geniet ook een beetje van de mensen en het land. Gr Marjo & Will

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabella

Hoi, Ik ben isabella, van beroep ben ik IC verpleegkundige en al van jongs af aan ben ik gefascineerd door reizen en door de oneerlijke verdeeldheid in de wereld. In 2004 begon mijn eerste avontuur naar Kameroen, waar ik vijf maanden verbleef bij een Afrikaans gezin in het kleine plaatsje Kumba waar ik als verpleegkundig student stage liep. Twee jaar later begon het weer te kriebelen en ben ik inmiddels als gediplomeerd verpleegkundige vertrokken naar Suriname waar ik een baan had als verpleegkundige in een van de ziekenhuizen van Paramaribo. In 2012 raakte ik in contact met de organisatie BeMore waarmee ik voor een maand ging werken in de binnenlanden van Uganda waar ik met name bezig was met HIV testen en huisvisites bij ondervoedde kinderen. Nu 2013 vertrek ik naar Cambodja om hier mijn vaardigheden en kennis te gebruiken in een van de armste sloppenwijken van Siemreap. Daarnaast houd ik ook ontzettend veel van reizen. met name het kennismaken met de verschillende culturen met hun eigen gewoontes en gebruiken en het ontdekken van de verschillende landschappen.

Actief sinds 19 Sept. 2012
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 6620

Voorgaande reizen:

11 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Backpacken door Vietnam

12 Januari 2013 - 11 Februari 2013

Werken in Cambodja

09 Januari 2013 - 12 Januari 2013

Stopover Singapore

Landen bezocht: