Van natte rijstvelden via duinen naar de bergen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Isabella Turnhout - WaarBenJij.nu Van natte rijstvelden via duinen naar de bergen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Isabella Turnhout - WaarBenJij.nu

Van natte rijstvelden via duinen naar de bergen

Door: isabella van turnhout

Blijf op de hoogte en volg Isabella

15 Februari 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hoi lezers en volgers,
Daar ben ik dan weer inmiddels ligt Cambodja ver achter mij en is mijn nieuwe avontuur inmiddels al weer een week aan de gang.
De afgelopen week heb ik al veel gezien en gedaan en vanavond tijd voor een avondje rust om alles op een rij te zetten en jullie weer eens bij te praten.

Zondag ochtend heb ik de bus genomen vanuit Phnom penh naar Ho chi minh city. De busreis (in een gewone tourbus) verliep in ongeveer zes uur. En ondertussen werd er nog een vermakende martial arts in de bus gedraaid. Eenmaal bij de grens aangekomen moest iedereen de bus uit en naar de douane. Er werden foto’s gemaakt en vingerafdrukken (zoals dat tegenwoordig ook op de luchthavens gebeurd) en vervolgens moest de bagage gecontroleerd worden op verboden zaken en drugs etc. Eenmaal achter de rug mochten we doorrijden en rond 14u was ik aangekomen in Saigon of te wel Ho chi minh city. De bus stopte vlak bij mijn hostel waardoor ik binnen 15minuten was ingecheckt en klaar was om de stad te verkennen.
Ho chi minh city is een drukke en grote stad. Hoewel er nog steeds communistische vlaggen op straat hangen kun je inmiddels wel terecht voor Starbucks, whoppers en design kleding. Verder wordt de stad gekenmerkt door de duizenden brommertjes die door de stad rijden. Oversteken in mogelijk gewoon beginnen met lopen, niet versnellen en niet stil gaan staan, de brommers houden rekening met jou looptempo en als je gaat veranderen dan kun je wel eens aangereden worden. De zondag dat ik aankwam was het ook Tet. Of te wel nieuwjaarsdag, “happy newyear, happy year of the snake”! Hierdoor waren er minder brommers op straat dan gebruikelijk (al vond ik dit ook wel erg veel), een aantal winkels waren dicht en overal in de stad waren er bloemen decoraties opgehangen. In een van de hoofdstraten van de stad was er zelfs een hele bloemenparade tentoongesteld en iedereen kon hier dus foto’s maken van zichtzelf tussen de decoraties. Een drukke bedoeling (zoals een vlooienmarkt op koninginne dag bij ons) dus na een kort stukje besloten om deze traditie maar voor lief te houden.

Dag twee ben ik met een bus naar de Cuchi tunnels gegaan. Bij aankomst kregen we (een redelijke propaganda) film te zien over vietnam zijn aandeel in de oorlog. Vrolijke muziek en allemaal lachende mensen en een spreker die steeds herhaalde dat iedereen hard werkte en met plezier, moesten ons overhalen dat vietnam eerlijke en hard werkende vechters waren. Na de film zijn we door de bossen gaan lopen, onderweg zag ik veel oude wapens uit de oorlog die met name door de vietcong werden gebruikt om de Amerikanen uit te schakelen. Ook stond er nog een oude Americaanse tank met erop een bordje: door ons onschadelijk gemaakt tijdens de oorlog. Uiteindelijk ben ik eerste in een gat gekropen van een originele cu chi tunnel, wat met mijn formaat net paste. Later ben ik door een cu chi tunnel gaan kruipen (en dan was deze tunnel speciaal voor de toeristen al verbreed van 80 naar 120cm) Het was erg donker en veel mensen voor me en achter me kregen tijdens de 100meter paniek aanvallen en wilde via de “vluchtroutes” weer naar boven. Gelukkig was er maar één weg mogelijk en dus wist ik dat ik niet kon verdwalen en dat het wel goed kwam. 

Dinsdag (dag 3) ben ik ’s ochtends uitgecheckt in Ho chi minh city en ben ik vertrokken naar een twee daagse Mekong Delta tour. Dag 1 was in eerste instantie een tegenvaller. Het was niet een tocht naar de echte mekong leefgebieden, maar een toeristische attractie waarbij ik ’s ochtends naar een snoepfabriek ging (waar ik naderhand natuurlijk snoep kon kopen) daarna naar een honing winkel (dito) daarna lunchen en tot slot naar een fruittuin waar we fruit konden kopen. Het is dan ook erg toeristisch en het was file lopen tussen alle toeristen. Die avond werd het al beter, aangezien ik twee dagen had geboekt gingen we verder het mekong delta gebied in en sliep ik ’s nachts bij een gezin in een klein dorp. (het was niet zo dat ik bij mensen in huis sliep, het was eigenlijk een soort guesthouse. Een gezin had bij hun woning vijf (hotel) kamers gemaakt die dan verhuurd werden. Dit was wel een leuke ervaring. Vanaf de bus werd ik afgezet aan de rivier en met een klein motor bootje werd ik vervolgens 20minuten verder afgezet bij het hotel aan het water. Het gezin had traditionele (vietnamese rolletjes) klaar gemaakt en later ben ik nog een stukje gaan wandelen door het dorpje. Ik verbleef in het hotel met maar slecht 5andere toeristen en ook in het dorp waren er verder geen te bekennen. Het was erg leuk om te zien hoe een dorp leeft. ’s Avonds als de markt gestopt is gaat iedereen naar huis en hoor je door de straten voornamelijk karaoke muziek uit de huizen komen. De dag erop zijn we om half zes opgestaan, na te hebben genoten van een mooie zonsopgang zijn we gaan wandelen door het dorp en zijn we naar de lokale markt gegaan (die al om 4uur was begonnen). Om acht uur zaten we weer in het bootje en vervolgens kwamen we drie kwatier later aan op de lokale floating markt waar allerlei soorten groente en fruit werden verkocht. Eind van de ochtend zijn we nog naar een fabriekje gegaan waar een kleine familie noodles maakt, erg interessant en nooit geweten hoe dat in zijn werk gaat. Die middag ben ik de hele middag onderweg geweest terug naar Ho chi minh city en die avond ben ik op zoek gegaan naar het Hard Rock café van Vietnam.

Donderdag was het dan de grote dag! Inmiddels was ik wel uitgekeken op Ho chi minh city of Saigon zoals dat door de inwoners van de stad nog steeds genoemd wordt. Dus besloot ik om mijn verjaardag rustig te vieren en de Zuid chinese zee te gaan bekijken. Ik nam de bus die mij 5uur later afzette in Mui Ne. Mui ne is een badplaats die inmiddels een grote toeristische attractie is geworden. De badplaats is (van horen zeggen) een stuk kleiner dan de bekende Nha trang maar daar en tegen wel een stuk mooier met grote duinen in de omgeving. De plaats zelf heeft niet heel veel meer te bieden dan hotels, restaurants en cafe’s. Maar dat maakte niet uit aangezien ik niet van plan was om iets meer te gaan doen dan bier drinken en zonnebaden. Eenmaal bij mijn guesthouse, snel bikini aan en richting het water (wat de deur van mijn dorm uitlopen was). Door de vloed was er geen echt strand meer aanwezig maar het hotel had wel een soort van terras gebouwd met ligbedden zodat je toch “aan zee” kon liggen. Ook ben ik nog even de zee in geweest maar de golven waren hoog en hard (het staat ook bekend als een kyte- en windsurfers spot). In de avond ben ik met mijn dorm genoten oesters gaan eten en hebben we nog biertjes gedronken in een café met live muziek (of te wel twee mannen met keyboard die foute love songs aan het zingen waren omdat het Valentijnsdag was). Kortom een leuke avond!

Vandaag was een tussendag. Ik zou vanmorgen de bus nemen naar Dalat (maar de bus had motor pech) en het werd dus vanmiddag. Dalat ligt meer gelegen in het binnenland en is hier een grote stad met in de omgeving veel nationale parken en ook weer toeristische attracties. Het ligt in een bergachtig gebied en door de hoogte is het hier ook een stuk koeler (rond de 25graden). Dit en samen met het feit dat Tet nog steeds bezig is en de Vietnamese allemaal vakantie hebben, zorgde ervoor dat bijna alle hotels voor zaten. Ik heb na bijna drie kwatier en wel 25hotels verder eindelijk een kamer gevonden in een redelijk net hotel met warme douche, ventilator en tv. Natuurlijk wel behoorlijk afgezet, want ze wisten ook dat ik bijna nergens iets ging vinden. Omdat het inmiddels al tegen vijf uur was toen ik ingecheckt was, heb ik niet heel veel meer van de stad kunnen zien. Ik ben even naar de hoofdstraat gegaan waar het markt was en waar je over de koppen van mensen kon lopen. Ik besloot alle drukte maar lekker te laten voor wat het was en mezelf op mijn hotelkamer te verschuilen met een filmpje en het schrijven van een nieuwe jaloersmakende blog voor jullie.

Vanaf morgen ga ik voor vijf dagen met easy riders dalat de centrale hooglanden van Vietnam bekijken. Met behulp van een motor gaan we het binnenland in, een persoonlijke gids verteld regelmatig over Vietnam en zijn cultuur en laat mij de plekjes zien waar je anders niet zou komen. ’s Nachts slaap ik in Hotels en het doel is om woensdag aan te komen in Hoi An, waar ik dan ook een paar dagen blijf om even bij te komen en lekker te relaxen en mezelf te bedenken wat ik in mijn laatste week wil gaan doen.

Nou dit was het weer voor deze week! Tot de volgende keer en geniet nog even van de sneeuw xx






  • 15 Februari 2013 - 18:10

    Bjorn:

    Wederom een erg gaaf verhaal lieverd!!

  • 15 Februari 2013 - 19:41

    Elianne:

    :-) x

  • 15 Februari 2013 - 23:46

    Jos Giroldi:

    Je weet het weer heel mooi over te brengen hoor! Prachtig! Nog heel veel plezier in Nam.

  • 16 Februari 2013 - 18:15

    Marian:

    He meissie, weer een mooi verhaal wat je hebt gemaakt. Je ziet zo wel super veel . Geniet er nog even van. Liefs vanuit zonnig Valencia ( hihi wij hebben ook geen sneeuw ) pap en mam xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabella

Hoi, Ik ben isabella, van beroep ben ik IC verpleegkundige en al van jongs af aan ben ik gefascineerd door reizen en door de oneerlijke verdeeldheid in de wereld. In 2004 begon mijn eerste avontuur naar Kameroen, waar ik vijf maanden verbleef bij een Afrikaans gezin in het kleine plaatsje Kumba waar ik als verpleegkundig student stage liep. Twee jaar later begon het weer te kriebelen en ben ik inmiddels als gediplomeerd verpleegkundige vertrokken naar Suriname waar ik een baan had als verpleegkundige in een van de ziekenhuizen van Paramaribo. In 2012 raakte ik in contact met de organisatie BeMore waarmee ik voor een maand ging werken in de binnenlanden van Uganda waar ik met name bezig was met HIV testen en huisvisites bij ondervoedde kinderen. Nu 2013 vertrek ik naar Cambodja om hier mijn vaardigheden en kennis te gebruiken in een van de armste sloppenwijken van Siemreap. Daarnaast houd ik ook ontzettend veel van reizen. met name het kennismaken met de verschillende culturen met hun eigen gewoontes en gebruiken en het ontdekken van de verschillende landschappen.

Actief sinds 19 Sept. 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 6631

Voorgaande reizen:

11 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Backpacken door Vietnam

12 Januari 2013 - 11 Februari 2013

Werken in Cambodja

09 Januari 2013 - 12 Januari 2013

Stopover Singapore

Landen bezocht: